Perkahwinan atas dasar cinta lebih baik atau pilihan keluarga?

by - 18:32:00

   Assalamualaikum, peace upon you.

Rasa pelik tak tajuk entri shida kali ni?? hehe..saja lah shida nak kongsi cerita dan pandangan dengan korang. Sejak dua menjak ni ramai pula kawan-kawan shida kahwin, tak kira lah dari sekolah ke kawan facebook hingga ke kawan blog. Sekali lagi tahniah pada Puan Azizah a.k.a ratu pecut kita si Jiejah. Dan shida juga ada dapat invite dari kawan lama shida a.k.a kawan karib shida ke Majlisnya nanti pada bulan 4. Alhamdulillah cepat jodoh mereka =.= so jeles!

So hari ni topik yang shida nak share dengan korang tentang perkahwinan atas dasar cinta lebih baik atau pilihan keluarga? cer korang repeat ayat yang shida boldkan tu. Paham tak soalannya?? Shida sedikit keliru sebab ada sesetengah masyarakat yang tidak bersetuju perkahwinan atas dasar pilihan keluarga sebabnya? sebabnya mestilah sebab belum bercinta dan tak kenal sangat, tahu-tahu orang tua kita dah jodohkan dengan sesorang. Pandangan korang macam mana??

Shida ada satu cerita ni, berlakunya 2 hari yang lepas. Tiba-tiba adik shida call dekat office cuma nak beritahu ada berita gembira, bila shida tanya! dia jawab adalah! adalah! so shida pun rasa tak berapa sedap hati "pa lagi la yang nak datang menduga shida ni." So 2jam lepas tu shida call balik adik dan tanya dengan serius! dia pun cakap ada orang nak merisik. Jantung shida terus dup! dap! dup! dap! korang pernah ada perasaan macam tu? macam jantung luruh tahu! Balik dari kerja terus tanya mak. Mak pun cerita la dari A - Z pilihan ni makngah shida yang aturkan semuanya, shida sendiri pun tak kenal lelaki tu, tak pernah bersua pun, yang shida tahu dia "duda" anak satu so shida pun bagi lah jawapan yang shida "menolak" tapi dalam hati sedih. Shida masih tunggu dia...........tak tahu lah sampai bila'

Korang rasa perkahwinan atas dasar apa menjadi pilihan hati? tapi kesimpulannya bagi shida sama je. kalau perkahwinan atas dasar pilihan keluarga lepas kahwin boleh bercinta cuma bezanya sudah kahwin. ada juga orang kata pilihan keluarga biasa tepat dan sempurna, eh yeke?? begitu juga disebaliknya jika berkahwin atas dasar cinta. Orang muda-muda kata atas dasar cinta lebih seronokkan, sebab iyer lah dah kenal lama rasa segan a.k.a malu pun dah tak ada. Perasaan tu lain sebab berkahwin dengan lelaki pilihan hati. eh betul ke jiejah?? cer share sikit dengan shida............ ^_^

terngiang-ngiang suara baby!! alamakkkk.....parah dah niiii.. :P





You May Also Like

24 comments

  1. pilih jodoh yang terbaik jika ada pilihan begini.

    ReplyDelete
  2. bg feyqa myb pilhan hati hehe sbb lg bagus kita kenal2 dulu. takut bila dh kahwin then ada perangai suami kita yg buruk tp dia xnak ubah, mau makan hati kita lama2..

    ReplyDelete
  3. emm ikutkan zaman sekarang ramai memilih pilihan hati sebagai pasangan..betol bila dah lama bercinta.perasaan malu segan dah takde sebab kita dah kenal hati budi masing2.. bila perkahwinan di tentukan oleh family kita kena belajar untuk bercinta,memahami diri masing2. sebab tak pernah jumpa kan..

    tapi sebenarnya ape yg penting doa restu dr family..lepas kawen kita pon boleh bercinta dengan suami kita. tu lebih baik kiranya :)

    mula lah belajar untuk meyayangi diri seseorang dr awal jika benar2 dia ditakdirkan buat kita..buat ape yg tunggu dia yang belum memberi kata putus ye dak? ape2 pon bincang elok2 dgn bf shida dulu..tanya bila,kenapa, sampai bila, kemudian buat keputusan sebaik2nya..

    ReplyDelete
  4. nak bg komen tak tahulah sbb tak kahwin lg kan.. mana2 boleh kot asalkan bahagia kan dan dapat restu semua.. =)

    ReplyDelete
  5. nice entry.. hurmm.. xtaw laa mane satu yg elok, prkahwinan ats dsar cinta or plihan keluarga.. agak rumit.. sebab kedua2 nya ade pro dan contra nye.. jadi, pape pon, kite kena ikot hati kite gk kadang2 dan dlm mse yg same xley trllu mmilih.. huhuh.. ag pon, jodoh ditangan tuhan.. :)

    ReplyDelete
  6. wah ade orang merisik.. mesti macam2 perasaan ada kan? hurmm pilihan hati ke orang tua ke bukan persoalannya, yang penting cuba kenal isi hati dahulu lelaki tersebut.. kalau tak sure, buat la istikharah.. insyaAllah, ada petunjuk dariNya.. =)

    ReplyDelete
  7. apa pun terimalah siapa jdh kita :) insyaAllah dia yg tbaik..

    ReplyDelete
  8. tak semestinya pilihan keluarga itu adalah tepat tapi yang pastinya bila pasangan itu adlh pilihan keluarga maknanya sudah tersedia RESTU di situ, insyallah diberkati. buat lah solat istikharah, kalau dah betul jodohnya, insyallah bahagia. ingat bahagia tu datang dari diri sendiri :)

    ReplyDelete
  9. ada pro & kontra nya...
    tepuk dada, tnya iman..

    hehe..
    salam kenal=)

    ReplyDelete
  10. SELALU DGR ORG BAGITAU BERCINTA LEPAS KAWEN NI LEBIH MANIS..KALAU PILIHAN KELUARGA SLLNYA OK KOT..TAKKAN FAMILY KITA NK PILIH ORG TAK BAIK UTK KITA..

    APA2 PUN PILIHAN DITANGAN SENDIRI..*__*

    ReplyDelete
  11. rasanya kedua2 belah harus bekerjasama.. tuan badan setuju dan saling mengenali, keluarga pun setuju dan merestui.. baru perhubungan tu bahagia mungkin.. InsyaAllah

    ReplyDelete
  12. biasanya kalao kawen ats plhn family diaorg akan bcinta lps kawen..kalau bcinta lepas kawen antara kelebihnnya kita akan absorb semua kkurangan psgn kita seadanya sbb dah pun kawen...tp kalo kwen plhn sndiri & lepas kawen baru kuar prangai xelok psgn masing2 time tu lah jd world war 3...hoho...jgn tkut jodoh semua org dh ada tnggl tgu masa & ketika

    ReplyDelete
  13. sebenarnyer ada beknyer ada buruknyer.. sume bergntung pada hati dan jodoh.. klau kite belum ada sesiapa dismping kite x slah mencube dngan syarat berkawan la dulu kenal hati budi.. x usah terburu buru bile dah terbukak hati dah berssedia bru beri kta putus..yg muktamad!! hihi

    sbb ada pengalaman kaazen sheda sendiri.. dier terima pinangan seorang lelaki... yg di rncang mkcik kmi n x pikir lme terus bertunang x dinafikn cinta itu boleh dtang kzen kite da syg kt tunang dier tp yg rumitnyer perangai tunang dier tu agak menyakitkn hati.. tp dah tunang pun da xleh wat ape2 nk ptah blik pun menda nih dh melibatkn keluarga n x lme lg nk kwin dah hanya mmpu menharapn tunang dier tu leh berubh laa

    jd pikir dulu seblum wat keputusan!! sory komen pnjang hik2

    ReplyDelete
  14. camne nk komen ni eh...masing2 kena buka minda jika perkahwinan ats dasar keluarga.. jika dalam kepala disetkan boleh ke aku bahagia? gerakkan hati masing untuk mengubah persoalan itu menjadi kenyataan..insyaallah boleh.. :)

    ckp cm dh kawin 25 tahun..hahahha..

    good luck shida!! :)

    ReplyDelete
  15. pening kan urusan ne...hehehe.

    eca harap dapat jumpa someone yg dicintai dan direstui keluarga..restu tu penting :)

    ReplyDelete
  16. plh dri shida sndiri.. jgn ikutkan sgt..kenal dlu..

    tp zmn skg mcm2 kan..kenal lama pon xbrmkna kt dah tau baik buruknya.. =)

    ReplyDelete
  17. x kira pilihan apa pun, yg penting dpt restu family ^^

    ReplyDelete
  18. kalau tak tau nak buat pilihan, buat solat istikharah. InsyaAllah Allah akan bantu.

    for me, dua2 ade ade pro cons nye.. tepuk dada tanye selera. tp kalau pilihan mak n ayah tu baik, ta slah kite terima. dlm bertunang jugak dikire proses berkenal kan.

    ReplyDelete
  19. rasanya ramai yg memilih utk cari pasangan ikut pilihan hati...

    asalkan jodoh tersebut direstui keluarga...ok la..:D

    ReplyDelete
  20. Buat pilihan yg dapat restu dari keluarga

    Akak kawin pilihan keluarga.Alhamdulillah happy mula2 mmg tersangat malu tapi lepas tu saling mengenali (kalau tak tak kuar ler Dable H tu ye ^_^ )

    ReplyDelete
  21. KITE LEH PILIH JODOH KITE SENDIRIK .. TP LAGI BAGUS KALO ADE RESTU DRI MAK AYAH .. ^_^

    SIB BEK DEDEQ PILIH N MEREKE RESTU ..

    NGEE~~~~~

    ReplyDelete
  22. Jodoh pilihan Allah adalah paling terbaik..

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata maki hamun yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum dan Terima Kasih.