TUTORIAL buat scroll bar pada archive atau widget lain di sidebar

by - 00:18:00

Assalammualaikum, peace upon you.
TUTORIAL buat scroll bar pada archive atau widget lain di sidebar | apa itu scroll bar? scroll bar tu gambar yang shida share atas ni. Ini kita panggil scroll bar, tujuan scroll bar dalam blog adalah bertujuan untuk menjimatkan ruang dan menampakkan lebih kemas dan teratur terutama bahagian archieve atau senarai post kita tu. Kalau kita tak pasang memang panjang berjeler lah widget archive tu tapi bagi yang rajin update lah sebulan sampai beratus-ratus entri. bagi yang tak rajin update kalau guna pun lebih kemas dan tidak menggunakan ruang yang banyak. Untuk scroll bar ni boleh digunakan dimana-mana widget sekiranya korang tahu cara ingin memasangnya. Jom follow step shida.

1. Buka bahagian Template --> cari kod archive korang
2. bagaimana nak cari kod archive korang? korang ctrl+f then cari 'archive' tak pun title archive korang. Contoh macam shida guna 'oldest post' so shida ctr+f terus dapat macam dalam gambar diatas. kalau tak clear boleh tekan gambar besarkan ok.

3. copy kod ini -->style='overflow:auto; height:400px paste sebelah 'widget-content'
 mesti ada yang pening macam mana nak paste kod diatas kan, korang tekan dulu titik-titik (....) yang anak panah shida tunjukkan tu then korang akan nampak seperti dalam gambar diatas yang berlabel no.3 tu ok.korang punya kod mesti akan jadi macam gambar bawah ni.
ketinggian kotak di sidebar korang tu korang boleh ubah macam shida guna 400px kalau nak kecil lagi boleh guna 300px atau 200px ye :)  boleh faham so far? tak faham boleh PM shida ok :)

p/s: jika korang nak buat scroll bar dekat man-mana widget pastikan cari kod 'widget-content' dan paste sebelah dia sama step macam shida ajar diatas tu ok :)

ini contoh shida menggunakan scroll bar :)

You May Also Like

20 comments

  1. thnkz share..memang dok cari tutorial ni

    ReplyDelete
  2. Dapat error mcm ni. huwaaa

    Could not load template preview: Error parsing XML, line 2219, column 28: The value of attribute "style" associated with an element type "div" must not contain the '<' character

    ReplyDelete
  3. wah~~~~ kak shida mmg power ah tutorial (y)

    ReplyDelete
  4. dah cuba tutorial ni. memang best :)

    ReplyDelete
  5. dah ada dah scrool ni kat blog Ros..

    ReplyDelete
  6. lebih mudah ada scrollbar takdelah panjang berjela kan

    ReplyDelete
  7. kALAU SEMUA BUAT SCHROOL BAR TAKDE LA BENDA TU PANJANG BERJELA2 KAN ..LAGI NAMPAK KEMAS DAN MENARIK

    ReplyDelete
  8. Kalau pasang benda alah ini, nampak kemas sikit :)

    ReplyDelete
  9. Elok pun pkai scroll bar ni.. Nmpk kmas.. :)

    ReplyDelete
  10. tu ler mmg cari scroll bar nie...thanks shida

    ReplyDelete
  11. tu ler mmg cari scroll bar nie...thanks shida

    ReplyDelete
  12. thanks shida.. mencari merata, lastly berjaya juga saya buat scroll bar nih dengan tutorial nih..

    ReplyDelete
  13. tak jadi. nguekk nguekkk :'(

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata maki hamun yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum dan Terima Kasih.