Tutorial Nuffnang : Cara nak pasang kemas iklan Leaderboard Nuffnang untuk si pengguna nav bar

by - 00:10:00

Assalammualaikum, peace upon you.
Tutorial Nuffnang : Cara nak pasang kemas iklan Leaderboard Nuffnang untuk si pengguna nav bar | ok kali ni shida nak ajar korang tutorial mudah juga bagi shida pasang iklan nuffnang bahagian LEADERBOARD, dekat mana bahagian tu? haaa macam dalam gambar lah! atas header. Iklan paling menonjol sekali antara tiga-tiga bahagian. Rata-rata shida tengok ada blogger yang suka dengan penggunaan Nav Bar (navigation bar) sebab senang bila nak masuk homepage terus klik login bahagian nav bar tu. Macam shida sendiri kalau nak login terus buka web : www.blogger.com terus buka homepage shida sebab laptop ni shida tak sign out pun huhuu. So cara masing-masing berbeza TETAPI yang kurang sedap memandang setengah blog tu dia pasang iklan nuffnang bahagian leaderboard tetapi kedudukan kurang kemas bagi si pengguna nav bar sahaja sebab iklan berada di atas nav bar so nampak kurang kemas disitu. Jadi tutorial kali ni shida nak korang ubah iklan tu duduk dibawah nav bar macam dalam gambar diatas so baru nampak kemas sikit blog kan. Maybe ada yang tak tahu sebab tutorial yang ada semua kena paste atas <head> untuk kedudukan sebenar kan. Jadi tak pe shida ajar macam nak letak macam dalam gambar diatas tu ok :)

1. Buka bahagian template --> cari kod ini : <b:section class='navbar' id='navbar' maxwidgets='1' showaddelement='no'> (nak lebih mudah guna ctrl+f)

2. Dah jumpa korang paste kod nuffnang (kod bahagian leaderboard) bawah kod yang dicari tadi. Macam dalam gambar yang shida print screen ni. 
3. Lepas tu korang cuba PREVIEW kalau jadi SAVE terus ya. Kalau tak jadi maybe ada salah paste tu :)


Selamat Mencuba! | yang nak request tutorial boleh direct komen shida ya :)

You May Also Like

20 comments

  1. wah bagus tuto ni..untuk mereka yang letak nuffnang senget benget

    ReplyDelete
  2. Senang ker rupe nyer ... Oh coding ...

    ReplyDelete
  3. jijah pon ada navbar ni..ehehe nice tutor shida. tq sharing!

    ReplyDelete
  4. Lepas ni sapa yg tak tau blh rujuk shida...okk

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum shida...perkongsian yg baik ni...:)

    ReplyDelete
  6. Sesetengah orang takleh tgk coding2 yang berbelit2 ni ..berpinar mata ..hehehe ..sesekali leh naik pening kepala la jugak bila tgk benda alah nie..

    ReplyDelete
  7. Semoga bermanfaat buat semua ...

    ReplyDelete
  8. Bila pergi bahagian coding tu yang pening. Nanti boleh rujuk tutorial kak shida. :)

    ReplyDelete
  9. blog Ros tak de nav bar. dah pernah buang dulu

    ReplyDelete
  10. Waaa.. Tuto yng dpt membntu ni..

    ReplyDelete
  11. nice tip shida boleh dipraktikkan kat blog

    ReplyDelete
  12. Tip yg cukup bagus....sya berblogging sejak tahun 2007 namun kurang aktif....ingat la ni nak aktif balik la

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata maki hamun yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum dan Terima Kasih.