tutorial : cara-cara nak pasang iklan nuffnang dengan betul

by - 17:36:00

Assalammualaikum, peace upon you.
ok tutorial ini shida nak tunjuk sekali lagi kepada para blogger yang masih baru dalam dunia blog dan masih baru juga dalam arena nuffnang ini. kemungkinan masih ramai lagi yang tak tahu cara sebetulnya untuk pasang iklan nuffnang ini. so shida cuba tunjuk secara ringkas macam mana nak pasang iklan nuffnang.
first log in akaun nuffnang untuk mendapatkan kod iklan seperti dalam gambar dibawah.

Leaderboard (728 x 90) - Preview size

untuk iklan yang panjang ni perlu diletak dibahagian atas sekali ("outer-wrapper" cari dalam edit html) jadi kod iklan ini harus dipaste bawah kod ini > <body>  (cari menggunakan ctrl+f)

Skyscraper (160 x 300) - Preview size

untuk iklan skyscraper ini tak perlu paste dalam edit html cuma masuk dalam page elements tambah gadget baru dan paste sahaja kod iklan ini. letak dibahagian sidebar.

Large Rectangle (336 x 280) - Preview size

untuk iklan ini pula harus diletakkan dibawah entri yang pertama,jadi perlu lah mencari kod itu didalam edit html >  <data:post.body/> (carian menggunakan ctrl+f) selepas dah jumpa paste kod iklan nuffnang ini dibawahnya. 
so dah siap semuanya preview lah dulu kalau jadi baru lah save ok. untuk iklan skyscraper korang boleh buat kemudian sebab ia senang tak perlu cari kod dalam edit html. selamat mencuba :)




You May Also Like

14 comments

  1. shida...knp sy try wt yg iklan utk large rectangle 2 xjd...huhu...

    ReplyDelete
  2. dulu buat large rectangle tak jadi . sekarang dah jadi . tq ! :D

    ReplyDelete
  3. kenapa sy xde kod kat Edit template tuuuu ?

    ReplyDelete
  4. nak share tuto ni kat blog sy blh ? hihi

    *bls kat shoutbox

    ReplyDelete
  5. kak shida :(
    ekin try wat tak dapat2 pun .
    yg 'skycraper' tu ekin dapat wat , tapi yang len2 tu .
    tolong ea kak shida :)

    ReplyDelete
  6. dlm bnyk2 tutorial,tutorial cik shida yg buatkan sy berjaya dpt iklan nufnang ni.,thanks!tp masih xfhm sgt kaedah nufnang ni..sekadar ada jer..bantu2x

    ReplyDelete
  7. Just wanna know one thing if tahu Email nuffnang apa?Cari kat website x jumpa.

    ReplyDelete
  8. tapikan , nuffnang yang baru dah tuka lah . kat mna nak tgk ads dia ?

    ReplyDelete
  9. Akak, nuffnang dh tukar yang baru.. adui. aenn lama dah tak bukak acc nuffnang ni..comfius la..and aenn terdelete pulak gadget ads kat blog..mane nk cari ads dia ek?

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata maki hamun yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum dan Terima Kasih.