Cara atau tips nak tarik ramai pembaca datang blog kita

by - 17:15:00

  Assalammualaikum, peace upon you.

Thanks kepada blogger Cci untuk soalan ini, shida nak ceritalah serba sedikit mengikut pengalaman shida selama hampir 4 tahun sebenarnya shida berkecimpung dalam arena bloging ni. Jika nak dibandingkan blog shida dulu sehingga sekarang memang banyak peningkatannya, banyak perbezaan juga. Kadang-kadang tu shida ada juga terfikir macam cara untuk menarik minat blogger-blogger lain datang atau singgah ke blog kita dengan kerap. Blogger ni ada banyak jenis tau! Ada yang suka datang blog tu disebabkan 1. blog blogger tersebut cantik, kemas dan tak berat 2. ada pelbagai tips atau tutorial 3. sebab blogger tersebut femes amos! 4. peramah (senang bergaul tak kira baru/lama) 5. Meminati blogger tersebut lagi-lagi kalau cantik/hencem! 6. Entri yang sempoi dan kelakar 7. entri yang tak ada karangan 360 patah perkataan 8. pandai buat doodle atau vector 9. suka buat freebies 10. kerap update blog dan lain-lain. Kalau nak disenaraikan banyak juga ini shida bagi beberapalah, jadi kesimpulannya sebab-sebab diatas tu sebagai tips untuk korang praktis dan inshaa allah blog korang akan didatangi pengunjung atau pembaca secara kerap.
Contoh shida beri dekat sini, blog shida ada pelbagai tutorial, baik blog atau nuffnang. Shida sentiasa mengisi blog shida dengan tutorial sebabnya dalam arena blog ni tutorial adalah satu medium yang selalu dicari oleh blogger lain dalam singkatan SEO. Alhamdulillah blog shida hidup dengan tutorial-tutorial dan juga beberapa tips yang shida beri untuk semua. Sebenarnya cara kita nak aplikasikan blog kita ni untuk tatapan orang tu yang penting. Korang kena survey kena ambil tahu selera pembaca korang! dan cuba tanamkan satu perkataan dalam minda korang iaitu give and take. Bila ada give and take baru seronok, tak ada lah kita berblog sorang-sorang kan, maksud shida korang kena lah BW (blogwalking) nak berjaya dalam arena blog ni bukan sahaja pergi event besar-besar, jumpa blogger retis dan sebagainya. Korang sendiri kena jayakan blog korang. Cari strategi untuk tarik pembaca ke blog korang. Hope entri shida ni bermanfaat lah kepada semua ya :) sharing is caring :)

shida blogger baru belajar, kalau ada salah dan silap mohon ajarkan :)



You May Also Like

50 comments

  1. ok, tetiba rasa macam nak buat tips, hehe

    ReplyDelete
  2. Sangat2 bermanfaat kak..Terima kasih share. ^___^

    ReplyDelete
  3. ye btl apa yang kak shida gtau ni. sbnrnya kita kena rajin bw ke blog orang. dgn kerana itu, org akan tertarik ke blog kita. lagi2 kalau diorang mintak follow ke pe, kita follow je blog diorang. dalam dunia blogging ni xleh sombong. kalau sombong, nt diri sendiri yang rugi. anyways, kita kena pandai jgk main SEO dalam hasilkan sesebuah entri. sebagai contoh, kita feel cmne org akan cari carian dalam google. so tajuk yang kita rasa akan cari tu lah akan jadi tajuk entri dlm blog. tu yg penting untuk tingkatkan jumlah pengunjung. ni sjelah yang solehah leh share.hehe sori terpanjang lak :)

    ReplyDelete
  4. thanks for the sharing Kak Shida :)

    ReplyDelete
  5. thank sifu..hehe..bagus nie..nmpaknye kena belajar semua benda..(^_^)

    ReplyDelete
  6. blog totur mmg menarik,..tambah kalau ringan lagi best..peramah satu bonus,..ehe ... :D

    ReplyDelete
  7. tunjuk ajarku sifu.. kena rajin bw, mesra dan komen dengan iklas.. yg penting blog mesra pembaca..

    ReplyDelete
  8. setuju dengan perkongsian tips yang diberikan!!!!

    ReplyDelete
  9. paling pentingggggggggg,kena balas kunjungan :D

    ReplyDelete
  10. assalamualaikum

    wow nice sharing ... shida nak minta pendapat nie ??? kebanyakan blogger perempuan yang "up" di katakan kerana paras rupa mereka berbanding penulisan mereka.. adakah shida setuju ???

    ReplyDelete
  11. Entry yg simple tapi penuh dgn isi :D thank u kak shida

    ReplyDelete
  12. betul tue. fyna setuju. lain orang lain caranya kan. ^_^

    ReplyDelete
  13. suka konsep mamak..
    kenapa org suka gi mamak?
    jdkan blog macam mamak.. mesti ramai org suka :)

    ReplyDelete
  14. Nice sharing kak shida.. ;)

    ReplyDelete
  15. tips yg sangat berguna, thanks dear!

    ReplyDelete
  16. Kalau kak shida baru belajar, sy apa lagi.. baru lahir kot.. haha!

    ReplyDelete
  17. terima kaish untuk tips ini kak shida :)

    ReplyDelete
  18. terima kaseh sudi berkongsi shida...

    ReplyDelete
  19. suka baca ilmu yg shida kongsikan walaupun hanya melalui pengalaman sendiri. Its good shida. moga dirimu terus jauh terlakar dlm dunia blogging ni. Aima suka dtg sini jenguk shida =)

    ReplyDelete
  20. setuju dengan semua tips ni shida!

    ReplyDelete
  21. tq shida.. sangat bermakna buat akak.. tq so much.. ok sekang da tau.. kene wat banyak tutor neh.. :P

    ReplyDelete
  22. jaa setuju ngn apa yg shida senaraikan tu, mmg betul yg penting blogger tu mesti peramah dan entrynya sempoi bukan karangan semata-mata.. cuma part yg nak buat mcm ciri2 tu yg jaa pyah nak ikut nya... haha.. entry sokmo kelaut...

    p/s : jaa x reti nak bagi tutorial..heeee

    ReplyDelete
  23. jaa setuju ngn apa yg shida senaraikan tu, mmg betul yg penting blogger tu mesti peramah dan entrynya sempoi bukan karangan semata-mata.. cuma part yg nak buat mcm ciri2 tu yg jaa pyah nak ikut nya... haha.. entry sokmo kelaut...

    p/s : jaa x reti nak bagi tutorial..heeee

    ReplyDelete
  24. jaa setuju ngn apa yg shida senaraikan tu, mmg betul yg penting blogger tu mesti peramah dan entrynya sempoi bukan karangan semata-mata.. cuma part yg nak buat mcm ciri2 tu yg jaa pyah nak ikut nya... haha.. entry sokmo kelaut...

    p/s : jaa x reti nak bagi tutorial..heeee

    ReplyDelete
  25. yup, kena rajin bW baru ramai tau kita ada blog.. secara x langsung nti ramai akan singgah blog kita plak ^^

    ReplyDelete
  26. Tq for sharing akk!! :))
    Sy blogger baru akk yer.. *tetibe* =D

    ReplyDelete
  27. thanks sharing..happy to meet u as blogger :-)

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata maki hamun yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum dan Terima Kasih.