Semakan i-sinar Tanpa Syarat & Tarikh Bayaran Mulai 8 Mac

by - 17:16:00

 

Semakan i-sinar Tanpa Syarat & Tarikh Bayaran Mulai 8 Mac |  Dengar khabar berita mcam ni mesti ramai pencarum diluar sana yang masih menunggu keputusan kelulusan i-sinar berasa gembira dan sedikit tenang dengan perkhabaran ini. Shida juga antara yang tergolong dalam permohonan tersebut. Semasa buat permohonan dalam kategori 1 shida tak lulus dan permohonan dalam proses dan diminta untuk memohon pula dalam kategori 2.

Desakan yang terlampau dari ahli pencarum maka permohonan i-sinar tanpa syarat telah dikeluarkan. Alhamdulillah! 8 Mac nanti bolehla semak berapa amount kelulusan yang diberikan. Ada juga yang sudah pun menerima sebanyak RM1000 bayaran interim seusai bebarapa hari permohonan dibuat dalam kategori 2 ini. Shida pada mulanya sedikit frust, so buat tak tahu je pada mulanya. Selepas permohonan tak lulus, kawan pujuk untuk terus buat dalam kategori 2. Tengok tindakan kawan pun bersemangat dan mula minta bantuan shida macam-macam surat dari syarikat sebagai surat sokongan kendiri mereka. Maka 19hb haritu baru selesai shida mohon!

Shida mohon pun lebih kepada "dana kecemasan" jika tak ada aral nak bantu perniagaan suami, nak baik pulih apa yang patut kat kedai tu. Memandangkan husben bukan ahli pencarum kwsp, dari awal dia kerja majikan tak carum so banyak kerugian disitu sehinggalah dia bekerja sendiri sekarang. Alhamdulillah, sungguh pun begitu cukup untuk kami berdua meneruskan kelangsungan hidup asalkan terus berniaga tanpa gangguan.

Kerajaan juga akan lebih memberi kelonggaran kepada sektor ekonomi untuk terus bekerja terus mencari rezeki demi untuk memulihkan ekonomi keluarga dan negara. Jika rakyat boleh bekerja, rakayat akan berbelanja dan justeru itu dapat memulihkan ekonomi negara tak kira pembelian atas talian atau luar talian, asalkan berbelanja lah dengan penuh berhemah ya!

Cara Buat Semakan Status Bayaran i-sinar Tanpa Syarat

Caranya seperti langkah berikut :

  1. Sila layari laman web rasmi KWSP di sini: https://kwsp.gov.my/
  2. Log masuk i-Akaun KWSP (ahli)
  3. Klik pada menu WITHDRAWAL / Pengeluaran
  4. Akan dipaparkan ringkasan maklumat akaun anda
  5. Kemudian klik WITHDRAWAL HISTORY / Sejarah Pengeluaran
  6. Klik pada i-Sinar yang terdapat dalam kotak WITHDRAWAL TYPE
  7. Tarikh pembayaran akan dipaparkan pada MONTHLY RECURRING PAYMENT END DATE

Jumlah Bayaran Bulanan / Perincian Pengeluaran 

  • Pencarum yang memiliki simpanan RM100,000 dan ke bawah – boleh melakukan pengeluaran sehingga RM10,000. Pembayaran akan dilakukan secara berperingkat dalam tempoh 6 bulan, dengan bayaran pertama maksimum adalah sekitar RM5,000
  • Manakala, bagi pencarum yang memiliki simpanan melebihi RM100,000 pula – boleh melakukan pengeluaran sehingga 10% daripada simpanan Akaun 1 mereka, jumlah pengeluaran maksimum adalah RM60,000. Pembayaran turut akan dilakukan secara berperingkat dalam tempoh 6 bulan dengan bayaran pertama maksimum adalah RM10,000.

Maklumat Lanjut

Untuk maklumat lanjut tentang semakan iSinar tanpa syarat, sila rujuk hotline i-Sinar di talian 03-8922 4848. Talian ini beroperasi Isnin – Jumaat (kecuali Cuti Umum Negeri Selangor dan Wilayah Persekutuan) dan dibuka  dari 8.00 pagi sehingga 8.00 malam bermula 21 Disember 2020.

Untuk maklumat lanjut berhubung pendaftaran i-Akaun klik pautan : http://www.kwsp.gov.my/portal/ms/member/online-services atau boleh menghubungi Pusat Pengurusan Perhubungan KWSP di nombor 03-89226000

 

You May Also Like

12 comments

  1. thank sharing. nak try mohon lah...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah..semoga dapat membantu perniagaan suami..

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah sangat membantu mereka yang betul betul memerlukan duit untuk meneruskan kehidupan. Syukurlah tak susah nak keluarkan dah.

    ReplyDelete
  4. Semoga yang mendesak memohon nak keluarkan sangat iSinar dapat gunakan sebaiknya..

    ReplyDelete
  5. Masih belum decide nak keluar ke tidak.

    ReplyDelete
  6. tak sabarnya duit ni masuk, mcm2 nak buat ni huhuhu

    ReplyDelete
  7. semoga berjaya bagi semua yg memohon

    ReplyDelete
  8. ya tula sekarang ni kebanyakkan kita tengah struggle untuk meneruskan kelangsungan hidup..moga2 isinar ni membantu mereka2 yang memerlukan termasuk diri sy juga^^

    ReplyDelete
  9. Mudah-mudahan senang lulusnya.. Dapatlah membantu mereka yang memerlukan..

    ReplyDelete
  10. Moga isinar dapat membantu mereka yang memerlukan

    ReplyDelete

Segala komen-komen yang telah disiarkan adalah tanggungjawab sepenuhnya ke atas penulis itu sendiri. Pemilik blog tidak akan bertanggungjawab jika berlaku sebarang permasalahan berkaitan dengan komen yang disiarkan. Mana-mana komen yang berbentuk iklan, mengandungi link/url yang mencurigakan, mengandungi kata-kata maki hamun yang tidak menyenangkan tidak akan disiarkan. Harap Maklum dan Terima Kasih.